Doorgaan naar artikel

Maak altijd stappen in je salescarriere

In mijn vak als salesrecruiter spreek ik al jaren dagelijks kandidaten. Het is een kennismakingsgesprek, maar ik benader het altijd als een coachingsgesprek. Ik houd de kandidaat de spiegel voor. Bijvoorbeeld of je met je hart of met hoofd voor een baan kiest, ben je voldoende bewust van je eigen talenten en potentie, wat zijn je drijfveren zijn en hoe wil je dat je carrière er uit ziet?   

 Mijn ervaring uit al deze gesprekken is dat de meeste twintigers, dertigers en veertiger nauwelijks bezig zijn met het plannen van hun eigen loopbaan. Ze vergeten dat werkervaring, bewustwording en potentie onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. 

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het plannen van je carrièreMaar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral als je voor je eerste baan gaat. Je komt net van school of hebt een paar jaar werkervaring, maar je hebt nog geen referentiekader. Meestal kies je dan voor een baan op gevoel, omdat je nieuwe dingen wilt leren.  

De dertiger is zich daar al meer bewust van. Je kan ze samenbrengen in drie categorieën. Ten eerste degene die bewust een verticale stap wil maken in haar carrière. Deze heeft genoeg accountmanagement ervaring en gaat voor een baan in salesmanagement.  

Ten tweede degene die het wel wil maar er nog niet klaar voor isDeze wil meestal te snelmaar het ontbreekt nog aan de juiste doorontwikkeling. Ten derde degene die het niet bewust of onbewust nastreeftHet kan zijn dat deze geen behoefte meer heeft, of gelukkig is met het huidige niveau. Het kan ook zijn dat deze wel verder wil, maar geen idee heeft hoe. 

Bij de veertiger is zich daarvan meestal wel bewustHet gaat dan om vragen zoalsvan welke baan word je blij, waar vind je het bedrijf waar je langere tijd wilt blijven, bij welk product ligt je hart, wil je nog new business doen of niet. Deze vragen hebben betrekking op een horizontale stap. Het gaat om geluk, rust en stabiliteit. 

Bottom line is, als je weet waar je naar toe wilt, heb je een goede kans dat je daar ook komt! 

Vorige artikel Het DNA van een verkoper