Doorgaan naar artikel

Maak altijd verbinding

Als je langer dan tien jaar in de sales zit heb je vast wel eens de uitspraak “Always Be Closing” gehoord. De zin komt uit de film Glengary Glen Ross. Een verkoopfilm uit de jaren 80 die is gebaseerd op een toneelstuk uit de jaren 60. Met de uitspraak wordt vaak bedoeld dat het er in de sales uiteindelijk om gaat om een order binnen te halen. Het doel is het akkoord van de klant. Maar als je met deze mindset rondloopt kun je ook veel weerstand oproepenAls je continu met klanten praat in termen van closen en deals en omzet, zul je klanten snel irriteren. Altijd maar focussen op de deal kan in veel gevallen averechts werken op je succes.  

Daarom introduceer ik een gezond alternatief die in alle situaties voor je zal werken: Maak altijd verbinding (Always Be Connecting)Om te closen moet je het vertrouwen van je altijd prospect hebben. Om het vertrouwen van je prospects te winnen moet je altijd eerst een diepe verbinding maken met zijn persoon, zijn wereld. Je zult alleen maar veel verkopen als je met zoveel mogelijk mensen in contact bent. En dan bedoel ik niet alleen praten over de telefoon, e-mail of face to face, maar vooral op menselijk niveau. 

Maak er bij voorkeur een sport van om in gesprek te raken met iedereen die je tegenkomt. In de bus, in de kantine, bij de sportvereniging? Dat doe je niet door te closen. Dat doe je door interesse te tonen. Door niet te veel over jezelf te praten, maar door vragen te stellen. Houd rekening met hun gevoeligheden, maak ze belangrijk. Je zult merken dat als je altijd met mensen in verbinding staat, dat er vanzelf mogelijkheden ontstaan om ze te helpen met het oplossen van hun probleem met een van je producten. 

Vorige artikel Ogen vertellen verhalen

Laat commentaar achter

Commentaar moet eerst goedgekeurd worden voordat het wordt getoond.

* Vereiste velden