Doorgaan naar artikel

Hou van je product

Als ik een boek nodig heb ga ik altijd naar een kleine boekhandel in de buurt van de Albert Cuypmarkt. Niet omdat ze daar alles hebben, maar omdat er een dame is die alles weet van boeken. Het is niet zo’n winkel waar een jongen van achttien me naar de afdeling ‘non-fictie’ begeleidt en me dan aan mijn lot overlaat… 

José helpt me altijd op weg. Ze kent ook alle boeken. Het is haar nooit teveel. Ze vertelt er graag over. Ze maakt tijd om met mij een praatje te maken. Ze helpt me te begrijpen wat ik zoek, wat me bezighoudt. Zoek ik een boek voor mezelf of voor een vriend? Wil ik ontspannen of leren? Wil ik een boek dat me uitdaagt of gewoon ‘easy reading’? Ik geniet van haar passie. Ik zie het in haar ogen. 

Soms denk ik wel eens, hoe wéét ze dat allemaal?  

Waarschijnlijk omdat ze dag in dag uit omringd wordt door boeken en geïnteresseerd is in mensen. In haar situatie leer je elke dag iets nieuws. Je gaat op zoek naar antwoorden op de vragen die je krijgt van je klanten. Als je dat lang genoeg doet, wordt op een gegeven moment een specialist in boeken, een vraagbaak voor klanten. Je kent alle schrijvers, hun biografieën, de titels die ze hebben geschreven, de datum van publicatie, de genres. En op een gegeven moment ken je ook alle schrijfwaren en de cadeautjes die je mensen kunt aanbieden, als je weet wat ze leuk vinden. Voor je het weet heb je een succesvolle business! 

Het verhaal van de gepassioneerde boekverkoper is misschien wel een goede metafoor voor elke succesvolle verkoper. José heeft passie voor haar producten. Maar geldt dat ook voor jou? Hoe goed ken jij je producten. En zou jij het zelf kopen? Zou je het aan je vrienden verkopen? Kun je er net zo enthousiast over vertellen als José? Investeer je tijd om de situatie van je klant goed te begrijpen?  

Heb jij voldoende passie voor je product om elk detail te kennen, elke variant, elke toepassing, hoe het precies tot stand komt? Heb je voldoende passie om uren productinformatie te bestuderen, websites met achtergrondgegevens uit te spitten, gesprekken te voeren met leveranciers? Wil je dat voor je klanten doen? Pas als jij zo verkocht bent aan je product, zullen klanten het van je kopen.  

Ik adviseer je één ding te doen vandaag. Neem het besluit om van je product je passie te maken. Succes volgt passie. Klanten zullen graag naar je luisteren en ze zullen je bellen voor advies. Wil je nog meer als verkoper? 

Laat commentaar achter

Commentaar moet eerst goedgekeurd worden voordat het wordt getoond.

* Vereiste velden